måndag 7 mars 2011

Matrapport 110307

Jag började dagen med en lägesrapport och avslutar nu med en matrapport.

Jag har lärt mig att det är viktigt att hålla blodsockret på en så jämn nivå som möjligt under dagen. För att lyckas med det brukar det rekommenderas att man äter 3 huvudmål och 2-3 mindre mellanmål.

Här kommer min matrapport från idag:

Till frukost åt jag en grov macka med philadelphiaost, rökt skinka, tomat, sallad och gurka. På förmiddagen blev det en banan till mellanmål.

Jag hade dessvärre inte med mig matlåda till jobbet. Därför intogs dagens lunch på grekiska kolgrillsbaren som ligger nära kontoret. Jag valde husets kycklingfilé med grönsaksspett och bulgur, och tog lite sallad också.

Maten var jättegod, men som ofta på restaurang innehöll maträtten för mycket kolhydrater. Jag fick jättemycket bulgur, så hälften av den fick vara kvar på tallriken när jag ätit klart.

Det känns inte bra att slänga mat, men jag vill inte få i mig för mycket kolhydrater heller. Som ni kanske märkt, hag jag inte uteslutit kolhydrater, men tanken är att hålla intaget nere... även om jag ibland inte lyckas så bra. Idag på lunchen var jag ändå duktig, tycker jag.

På eftermiddagen åt jag också frukt till mellanmål (ett äpple) för att hålla hungern borta tills det var dags för middag.

Till middag blev det lasagne (med fullkornsplattor) som är en riktigt tacksam maträtt; lättlagad och jättegod. Dessutom är det så att när man väl gör lasagne, blir det flera portioner så matlådan till nästa dag är alltid fixad.

Har ni gjort någon matlåda till imorgon?

1 kommentar:

  1. Nope, ingen matlåda här.
    Väldigt sällan som jag tar mig tid att laga middag o gör jag det så är det väldigt sällan det blir mat över då vi är två som äter hemma.

    Imorgon blir det köpe-paj,!
    kram!

    SvaraRadera