torsdag 10 mars 2011

Sömnig artikel

Jag läste en artikel i Iform, som inte gjorde mig sömnig alls, tvärtom... men den handlade om en studie om hur sömn påverkar viktminskningen. Jag tänkte dela med mig av det jag fick veta eftersom jag ändå har tjatat om sömnen idag.

Jo, överviktiga försökspersoner skulle följa en strikt diet i 2 gånger 14 dagar. Första två veckorna skulle de få sova 8,5 timme per natt, medan de andra 14 dagarna fick de nöja sig med 5,5 timme i drömmarnas värld.

Det studien visade var att de gick ner lika mycket i vikt (3 kg på 2 veckor) oavsett hur mycket de sov, MEN de 14 dagarna då de bara sov 5,5 timme ”stod fettminskningen...för cirka femtedel av viktminskningen”, resten av viktminskningen kom från muskelmassa och vatten. De veckorna då de fick sova 8,5 timme varje natt ”kom cirka hälften av deras viktminskning från rent fett”.

Det var inte någon jättestor studie, det var inte många försökpersoner som deltog, men jag tycker ändå att det är intressant och värt att tänka på för man vill ju inte tappa muskler, utan fett.

En annan sak som studien visade på är lite det som jag skrev att jag känner när jag inte sover tillräckligt mycket, nämligen att jag blir mer hungrig. De här försökpersonerna hade mer av hungerhormonet ghrelin i kroppen när de var trötta....

Om jag ska välja mellan att sova mer eller att äta mer, väljer jag sömnen. Jag vill inte äta för mycket även om jag gillar mat, men sova mer gör jag gärna ;o)

Ikväll måste jag verkligen somna i tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar